F1 paremusjärjestus enne Austraaliat

Lewis Hamilton Bahreini testisõidul

Lewis Hamilton Bahreini testisõidul

Testid on nüüdseks läbi, tiimid pakivad enda asjad Bahreinis kokku ning asuvad teele Austraaliasse, et 14. märtsil alustada esimeste vabatreeningutega.

Praegu tehniliste muudatuste peal ma pikemalt ei peatu (seda teeme meie esimeses Motoorse Rahutuse saates koos Tarmo ja Toomasega), kuid peab mainima, et koos uute jõuallikate ning aerodünaamiliste regulatsioonidega on võistkonnad näinud kurja vaeva saada kogu pakett korralikult tööle. Ja tegelikult paljud pole suutnud sedagi teha.

Kuigi testisõidud meile selget pilti tiimide paremusjärjestusest ei anna, siis mingi aimu oleme saanud nende 12 päevaga. On tiime, kes on üllatanud – seda nii positiivselt kui negatiivselt. Üritades mingit paremusjärjestust paika panna, peab arvesse võtma mitmeid tundmatuid ja muutuvaid tegureid.

Kõiki neid tegureid ja varem nähtut arvesse võttes võiks Austraalia paremusjärjestus umbes selline välja näha:

Mercedes

Testide järel suurfavoriit Austraaliaks. Juba esimesel nädalal suudeti teha võistlussimulatsioon (mida valitsev neljakordne meister Red Bull pole seni suutnud teha) ning kirss tordil on auto suhteline töökindlus. Päev enne Nico Rosbergi viimast testipäeva läinud laupäeval vahetati ära sakslase mootor, mis väidetavalt oli läbinud ligi 2700 km. See on ilma vabatreeningute ja kvalifikatsioonita ligi 9 GP etappi. Sel hooajal võivad sõitjad kasutada vaid viit jõuallikat, mis viitab, et Mercedes on jõuallika töökindlusega omadega mäel.

Mõlema sõitjaga roolis on tiim näidanud väga head minekut ka kvalifikatsiooni seadeis, olles koos Williamsiga Bahreinis ülejäänud kambast sekundi kiiremad. Siin ei maksa aga väga suuri järeldusi teha, sest me ei tea kui “aurudel” teised on sõitnud. Enamik tiime on aga tunnistanud, et nad viisid läbi kvalifikatsiooni simulatsioone (oleks tobe seda mitte teha) ja ei maksa arvata, et neil väga palju kütust selleks paagis oli. Mercedes oli üks neist, kes tunnistas sõitmist “aurudel”.

Williams

Valtteri Bottas Bahreini testisõidulTundub, et tegu on ainsa tiimiga, kes suudab kiiruses Mercedesele vastata. Williams on juba esimesest testist Jerezis näidanud, et neil on hästi tasakaalus auto, millel paistab toorest kiirust piisavalt olevat. Juhtkond on kindlasti õnnelik, et mindi Renault jõuallikate pealt selleks hooajaks Mercedese omale üle.

Lisaks on Williams silma paistnud võistlussimulatsioonide läbiviimisega ning tiim on kõige enam harjutanud ka boksipeatusi. Williamsi puhul on olnud muljetavaldav, et võistlussimulatsiooni käigus suutsid nad näidata keskmiselt isegi kiiremaid ringiaegu kui Mercedes simulatsiooni samas faasis.

Pärast kohutavaid aastaid oleks tore näha jälle Williamsit poodiumikohtade eest võitlemas. Potentsiaali neil selleks igatahes on. Auto paistab olevat kiire ja vastupidav, sõitjatepaar on neil õnnestunud segu kogemustest ja kiirusest Massa ning Valtteri Bottase näol ja kaadrite taga on Frank Williamsi tütre Claire Williamsi juhtimisel tiim agressiivselt tugevdanud enda tehnilist tiimi, tuues teistest võistkondadest üle andekaid insenere.

Ferrari 

Pärast esimest kahte on üsna hall ala, kus kolm tiimi – Ferrari, Force India ja McLaren – võiksid kohti vahetada. On tekkinud kahtlusi, kas Ferrari näol on tegu perutava või lonkava hobusega. Kahtlemata on ootused alati kõrged Ferrarile, kuid seda tugevamad on need see aasta pärast Kimi Räikköneni tagasitoomist ning Lotuse tehnilise direktori James Allisoni palkamist, kes oli n-ö Team Schumacheri liige 2000ndate esimeses pooles.Kimi Räikkönen Bahreini testisõidul

Kuid testide näol on näha olnud, et Ferraril pole taas kord kiireim auto. Töökindlusega võib tiim rahul olla, sest vaid Mercedes ja Williams on rohkem kilomeetreid läbinud. Küll aga on enamik kilomeetreid jäänud Fernando Alonso kanda, sest Räikkösel pole olnud eriti õnne ning pisivead koos ühe seinasõiduga on rajal oldud aega piiranud. Austraalias peavad aga tifosid lootma pigem teiste ebaõnnele, mitte omade kiirusele, et näha meest punases poodiumi kõrgeimal astmel.

Force India

Force India loobus eelmise aasta keskel 2013. aasta auto arendamisest ning see paistab olevat olnud õige samm. Üldiselt üsna hästi disainitud auto koos võimsa Mercedese jõuallikaga lubab juhtkonnal seada kõrgemaid sihte kui varasematel aastatel.

Sergio Pereziga roolis suudeti Bahreinis isegi ühel testipäeval kiireimat aega näidata, kuigi ideaalis oleks võistkond võinud testide peale rohkem ringe läbida. Suured tehnilised muudatused on andnud pärast aastaid väikseid muudatusi võimaluse n-ö eratiimidele sekkuda punktide ja poodiumikohtade jagamisse ning Force India paistab oma võimalust ära kasutavat. Samas peab arvestama, et suurema eelarvega tiimid saavad rohkem arendustöösse panustada ning aasta teises pooles võib pilt juba hoopis teine olla. Meenutame kas või 2009. aastat kui Brawn GP võitis esimesest seitsmest etapist kuus ning pärast seda tulid teised järele. Seetõttu peab Force India maksimeerima hooaja esimese poole sooritust.

McLaren 

McLarenile oli mullune halvim hooaeg pärast 1980. aastat ning Jerezis paistis, et tiim on oma harjumuspärase vormi juures tagasi, sest auto toores kiirus paistis väga hea olevat. Kuid testimise arenedes Bahreinis on McLareni säde hääbunud, mis Jenson Buttoni sõnul oli Bahreini esimese testi alguses tiimis tagasi. Buttoni sõnul on nad ootustest maas, kuigi auto toores kiirus on hea. Vaja on vaid uuendusi, mis tiimi sõnul saabuvad Austraaliaks.

Kui need uuendused töötavad, siis McLaren võib ka järjestuses kõrgemal olla. McLaren on üldiselt suutnud toota hea auto, millel on huvitavaid tehnilisi lahendusi. Silmapaistvaimaks kindlasti tagavedrustus, mille hoovadel on n-ö tiivad, mis tekitavad madalsurve piirkonna auto taga, suurendades seeläbi difuusori sooritust. Tehnilistest lahendustest räägime lähemalt meie esimeses saates.

Kaadrite taga on McLarenis toimunud samuti suuri muutusi. Ron Dennis suutis pärast nõukoguga maadlemist võtta taas McLaren Formula 1 tegevjuhi koha, mida varasemalt hoidis ka tiimipealiku rolli täitnud Martin Whitmarsh. Viimase saatusest pole ühtegi ametlikku teadet tulnud, kuid tema kohustusi tiimipealikuna täidab Lotusest üle meelitatud Eric Boullier, kes McLarenis on nüüd võistlusdirektori (racing director) ametis. Dennis on tõestanud end võimeka juhina, seda nii McLareni F1 tiimi kui autotootmise haru juhtimisel ning saab huvitav olema näha tema mõju.

Toro Rosso

Jean-Eric Vergne Bahreini testisõidulJah, nii see on. Austraaliasse minnes on sõsartiim Toro Rosso märksa paremas seisus kui Red Bull. Erinevalt ematiimist on suudetud läbi viia võistlussimulatsioone ning neljast Renault’ jõuallikat kasutavast tiimist läbiti Caterhami järel kõige rohkem kilomeetreid (mis on siiski üle poole vähem kui enim km läbinud Mercedes). Esimestel etappidel on töökindlus paraku võtmetähtsusega ja olulisem, kui puhas kiirus.

Bahreini teiseks testiks sai auto uue nina ning küljekarbid. Uus nina lubab suunata rohkem õhku auto alla ja sealt mööda külgi ja põhja auto tahaotsa välja. Lisaks suudeti parandada jahutuse väljalaske avasid, mis enam ei röövi difuusorile pealetulevat õhku ja peaks parandama tagaotsa survejõudu.

 

Sauber 

Nende selleaastane auto paistab esialgu olevat paras pettumus. Sauber C33 on osutunud üsnagi raskesti juhitavaks autoks ning tagumise piduritesüsteemi probleemide tõttu on Adrian Sutil silma paistnud suurima hulga piruettidega. Lisaks paistab auto ka lihtsalt aeglane olevat. Sarnaselt teistele on Sauberilgi olnud probleeme töökindlusega, kuigi tiim läbis 12 päevaga 4039 km, mis andis paremusjärjestuses viienda koha. Eelviimane testipäev kirjutati täiesti korstnasse, kuid vähemalt viimasel päeval suutsid Sutil ja Esteban Gutierrez kahepeale läbida 177 ringi.

Sel samal päeval tiim tunnistas, et nad tegid ka kvalifikatsiooni simulatsioone. Kiireimaks ajaks saadud 1:36.4 on üle 3 sekundi maas Williamsist ning kui Sauber tahab teenida punkte Austraalias, siis praeguse seisuga peavad nad lootma enda auto töökindlusele ja teiste ebaõnnele.

Red Bull

Kes oleks arvanud enne hooaja algust, et viimase nelja aasta meistri, ühe suurima eelarvega tiimi ning tehnilise geeniuse Adrian Newey disainitud auto on sedavõrd suures hädas? Suure osa testipäevadest on Red Bulli vormel olnud suletud garaažiuste taga, kus mehaanikud on palavikuliselt lahendanud aina uusi esile kerkivaid probleeme.Daniel Ricciardo Bahreini testisõidul

See vähenegi sõitmine, mida Red Bull on suutnud, on näidanud, et autol tegelikult kiirust on. Häda peitub Renault’ jõuallikas ja Red Bulli agressiivses komponentide paigutuses, mis on tekitanud hulganisti ülekuumenemise probleeme. Fotod testidelt on näidanud, kuidas mehaanikud on F1 kohta üsna jultunult saaginud/lõiganud kere sisse õhu sisse- ja väljalaske avasid, et ülekuumenevaid komponente jahutada.

Red Bull pole suutnud teha ühte pikka järjestikust võistlussimulatsiooni, mis on esimesele GP etapile minnes tõsine mureallikas. On ju see aasta võistluskütus piiratud 100 kg-le ning info selle efektiivse kasutamise kohta on kriitilise tähtsusega. Lisaks ilmnevad simulatsiooni käigus mitmed olulised probleemid ja väljakutsed, mille lahendamine aitab võistkonnal auto arendusega edasi minna.

Punase pulli fännidele võib väikeseks lohutuseks olla fakt, et nende tehniline tiim on väga tugev, kes kõikidest tiimidest on ilmselt kõige võimekam tegemaks esimese etapini jäänud aja jooksul kaotatud aega tasa. Lohutuseks paistab autol ka kiirust olevat ja on universaalne tõde, et kergem on teha kiire auto töökindlaks kui töökindel auto kiireks.

Marussia

Eelmine aasta sõitis Marussia sisuliselt vana autoga ning keskendus oma vähesed ressursid käesoleva aasta auto peale. Tiimi tuleb kiita pingutuse eest saada see valmis Jerezi testiks ning kuigi vahe esimestega Bahreini testide põhjal on endiselt kuskil 3,5 sekundi juures, siis tiimidevahelised ajavahed on suuremaks kasvanud (mis näitab suhtelist edasiminekut). Julgustav on kindlasti fakt, et Marussia suutis Bahreinis näidata kiiremat ringiaega kui näiteks Red Bull. Marussia tahab kindlasti elu esimesed punktid teenida ning hooaja esimene pool on nende parim võimalus selleks.

Caterham

Tiimiomanik Tony Fernandes andis hoiatuse hooaja eel, et sel aastal peab olema tulemusi näha, sest raha on juba piisavalt raisatud. Paraku on Caterham aga teinud eelmise aastaga võrreldes hoopis sammu tagasi.

Kaugelt kõige ebaesteetilisema auto loonud tiim on hädas olnud Renault’ jõuallikaga ning kõigele lisaks paistab auto ka selle aasta kõige aeglasem olevat. Sel aastal ilma palgata Caterhami sõitjaks asunud Kamui Kobayashi on koguni nii kaugele läinud ja öelnud, et GP2 vormel on nende omast kiirem. Viimasel testipäeval näitas Caterham Kobayashiga roolis aega 1:38.391, mis oli siiski sekundi võrra kiirem eelmise aasta Bahreini GP2 kvalifikatsiooni võitnud ajast.

Lotus

Kõige nutusemal järjel olev võistkond praegu F1-s. Kokku oli sel aastal 12 testipäeva, jaotatuna kolmeks neljapäevaseks testisessiooniks. Lotus esimesel testil Jerezis ei osalenud, mis tähendas juba kolmandikku testiaja kaotamist ja see on neile valusalt kätte maksnud.

Üldiselt paistab olevat Lotuse vormelil palju potentsiaali. Lisaks n-ö kahekihvalisele ninale on nad suutnud luua efektiivse disainiga auto ja näidanud nutikaid lahendusi. Häda on vaid auto ja jõuallika töökindluses ning läbitud kilomeetrite hulk on kaugelt kõige nigelam. Seetõttu ei maksa Lotuselt esimestel etappidel suurt midagi oodata ning minu hinnangul oleks kergemat sorti ime, kui isegi üks Lotus suudaks ruudulippu näha.

Pastor Maldonado Bahreini testisõidul

Selline on minu silmis vormel 1 karusellis osalevate tiimide hetkeseis. Kuigi esimeseks etapiks on veel palju tundmatuid tegureid, siis ühes saame kindlad olla – Austraalia GP tuleb põnev ja paljude üllatustega.

Kas tõesti Red Bulli valitsemisaeg on lõpuks läbi? Milline tiim Sinu arvates praegu kõige paremas seisus on? Jaga enda muljeid teistega ning laigi meid Facebookis!

[yop_poll id=”2″]

 

Twitter     Facebook     Podbean     E-post

Mar 3, 2014 | Postitas in Blogi | 0 kommentaari

Mida Sina arvad?

Premium Wordpress Themes by UFO Themes
%d bloggers like this: