Sabotöörid Williamsis?

Felipe Massa ja Valtteri Bottas, Wiliams Martini Racing

Rob Smedley väitel tegi Williams Silverstone’is kõik selleks, et tiim teeniks võimalikult rohkem punkte. Ta ilmselt valetab. Teine võimalus on, et ta ei saa asjade tegelikust seisust aru, kuid see kõlab ebausutavalt.

Silverstone’is tegi Williamsi boksimeeskond ainult üht: üritas kramplikult näidata, et ei eelista üht sõitjat teisele. Sellega tehti karuteene mõlemale sõitjale pluss tiimile tervikuna. Tõsi on, et vihm nullinuks Williamsi võimaliku võidu nii või teisiti ära, aga tiim isegi ei üritanud võita. Tõenäoliselt oleks nad normaalse boksitaktikaga saavutanud ikkagi kõrgemad kohad kui praeguse neljanda-viienda. Needki tulid õnnega pooleks, sest kui Daniil Kvjat poleks sajus piruetti teinud, olnuks temagi ilmselt Williamsitest eespool.

Ning asi polnud kaugeltki ühes taktikalises veas. Põhimõtteliselt tegi tiim valesti enam-vähem kõik, mis vähegi valesti andis teha. Samuti on täiesti absurdne väide, nagu Willams ei kasutaks tiimikorraldusi. „Ei tohi mööda sõita!“ ja „Võib mööda sõita“ on ka korraldused, täpselt samuti nagu „Lase tiimikaaslane mööda!“. Pigem tundus, et kaksikjuhtimine ehmatas kogu tiimi nii hirmsasti ära, et keegi ei julgenud enam midagi otsustada.

Esimene viga: Massale oleks tulnud anda KOHE (st umbes 9. ringil) käsk Bottas mööda lasta. Eeldatavasti oleks Bottas suutnud korraliste boksipeatuste ajaks 4-5 sekundilise vahe sisse teha. Silverstone’is on mööduda raske ning kui Massa oleks tema tagalat katnud ja „hõbenooli“ takistanud, poleks sellise vahe tekitamine keeruline olnud. Niisuguses seisus oleks Bottas ilmselt ka boksipeatuste järel suutnud liidrikoha säilitada, Massa oleks kukkunud kolmandaks või halvemal juhul isegi neljandaks.

Teine viga oli see, et Bottast esimeseks rattavahetuseks varem sisse ei kutsutud. Kui ilmselgelt kiirem Bottas rajal Massast mööduda ei saanud, siis nähtavasti oleks ta varasema boksipeatusega seda suutnud. 19. ringil, mil Hamilton oma peatuse tegi ja sellega mõlemast Williamsist möödus, olnuks juba väga hea ajastus, aga võib-olla saanuks Bottas peatuse järel vabale rajale (st Perézi ette) ka ring varem. Kuid isegi arvestades seisu, mis reaalselt esimese boksipeatuse järel tekkis, oleks Williams pidanud vihma saabudes riskima.

Kolmas viga aga tehti sellega, et ei pandud Bottast (kahest sõitjast tagumist) üleminekurehvidele kohe pärast Räikköneni ehk 39. ringi lõpul. Jah, see oleks olnud üliriskantne, aga tõenäoliselt oleksid Bottase rehvid siiski lõpuni vastu pidanud, sest võrreldes Räikköneniga oleks ta sõitnud kuival asfaldil ühe ringi vähem.

Neljas ja kõigist vigadest kõige hullem oli see, et Bottast ei pandud kohe Hamiltoni järel ehk samal, 43. ringil üleminekurehvidele. Smedley väitis, et boksikutsumiseks polnud enam aega. Tõsi, otsustamisega oli kiire. Hetkel, mil Hamilton boksiteele keeras, oli Bottas temast umbes 12 sekundit maas ja liikus kuskil Hangari sirge keskel. Aga võimatu tema sissekutsumine kahtlemata polnud. Jah, seegi olnuks üliriskantne käik, aga tolleks hetkeks polnud Williamsil enam võimalik omal jõul 3. ja 4. kohalt ettepoole tõusta.

Järelikult oleks tulnud püüda Massaga kaotust minimeerida (üritada 3. kohta säilitada), Bottasega aga võitu maksimeerida (üritada kui mitte esimest, siis vähemalt teist kohta). Tegelikult sügati ainult mune. 12 sekundist piisas viimase võimaluse nurjamiseks.

Williamsi tiimi kiidetakse harilikult selle eest, et seal on kõik hingelt võidusõitjad. Võib-olla kunagi olid. Kahjuks nägime Silverstone’is karja mökusid. Kui peab paika teooria, et Massale ei tahetud anda käsku Bottas mööda lasta, sest tal on niisuguste käskudega varasemast ebameeldivaid kogemusi, siis tuleks kiiremas korras Felipe-Baby minema saata ja kõik need koos temaga, kes ei julge käsku anda. Sest vaadates Inglise GP tulemusi – need inimesed töötavad tiimi vastu.

Jul 9, 2015 | Postitas in Blogi | 3 kommentaarid

Kommentaarid (3 vastust)

  1. Siim says:

    Nõustun artikli sisuga. Taktikaga pandi täiega mööda. Nüüd ajab Rob Smeldey häma ja lihtsalt kaitseb Massat.
    Aga hea küll, kui taktika veab alt, siis võiks kõigil meeskondadel, eesotsas Williamsiga, olla boksis tegutsemise kiirus ikkagi tunduvalt parem. Mercedes on selles valdkonnas ikka spot-on meeskond – lihtsalt uskumatu, kui palju annavad teised meeskonnad nõnda aega ära.

  2. Martin Martin says:

    Ma olen nõus eespool ütlejaga, vä 3 punkt. Kui Hamiltonil oli veel õnnefaktor mängus, siis Vettel tuli juba vihmas sisse ja liidri jälgimine ei ole sõidus tavaliselt väga halb käik :P Pärast sõitu väitsid mõlemad sõitjad et jälgisid pilvi ja otsus tehti nendest kaalutletult. Lisaks on Hamilton teinud palju halbu boksiotsuseid vihmasõitudes et varem või hiljem pidi üks ka täppi minema :D
    Williams oleks võinud jagada oma boksitaktiga vihmas ära (kuigi vaadates pärast avaldatud raadiosidet siis otsuseid millal boksi tulla tegid sõitjad, mitte meeskond) aga suurem viga oli ikkagi pigem esimese boksipeatuse initsiatiivi ära andmine. Oleks emb-kumb Wiliamsitest tulnud boksi enne Hamiltoni, oleks suure tõenäosusega tulnud Mercedes peale peatust taas tema taha. Jah, rehvide kulumine oleks võibolla probleem kuiva sõidu lõpus olnud aga tagumisel sõitjal oleks taga sõitmisest omakorda kulumine tulnud. Järgmisel ringil oleks teine sõitja tulnud sisse ja Mercedesed oleks parimal juhul olnud 2 ja 4.
    Ehk siis otsuseid ei juletud vastu võtta, ilmselt on see liig pikast pausist võitude vahel. Sama mis eelmine aasta Austrias. Loodetavasti tehakse järeldused ja kui tuleb veel võimalusi see aasta siis võetakse, mitte ei anta intsiatiiv.

  3. 12 says:

    Mina ütleks, et Williams käitus üsna õigesti, vähemalt kui vaadata sõidu esimest poolt.

    1) Bottase mööda laskmises mõtet mina vähemalt väga ei näinud. Kuigi püsis ta kannul, siis ilmselt väga suurt kiiruse eelist tal polnud (vt 2. stinti, kus Massa oli kiirem), võib-olla oleks ta suutnud paari sekundilise vahe sisse sõita, kuid mööda laskmisega oleks ka Hamiltonile antud võimalus rünnata. Lisaks ükski sõitja ei taha kuulda sellist sõnumit ja see võib mõjutada ka tema edasist usaldust meeskonna suhtes ning ka kiirust rajal. (vt Hockenheim 2010)

    2) Massa võeti enne boksi, et oleks mingigi võimalus katta Hamiltoni. Antud olukorras see ei õnnestunud, kuid proovima pidi. Bottase kutsumine oleks raudselt Hamiltonile liidripositsiooni andnud. Minu arust kõige optimaalsem käitumine. Kuna Massa oli teine stint arvestatavalt kiirem, siis tagant järgi tarkus ütleb, et sellest poleks nii kui nii mingit kasu olnud.

    3) Kui ilm on muutlik, siis on raske teha õigel ajal õigeid otsuseid. Hamilton ja Vettel läksid boksi täpselt õigel ajal, kuid see selgus alles siis, kui nad väljusid boksist. Puhas õnnemäng, mõnel läheb täppi, mõnel ei lähe.

Leave a Reply to Siim Cancel reply

Premium Wordpress Themes by UFO Themes
%d bloggers like this: