Kellel läheb hästi, kellel halvasti?

Hispaania GP start 2015

Vormel 1 tiimile on kaks peamist sissetuleku allikat – sponsorraha ning auhinnaraha. Viimane tuleb F1 kommertsõigusi omava Formula One Managementi (põhimõtteliselt Bernie Ecclestone’i) käest. Selle raha lunastamiseks käivadki tiimid iga aasta riigist riiki ja etapilt etapile, et hooaja lõpuks välja selgitada paremusjärjestus.

Paremusjärjestus pannakse paika punktide alusel, mida teenitakse sõitjate ja konstruktorite arvestuses. Tiimid saavad raha sõltuvalt sellest, milline koht neil konstruktorite arvestuses hooaja lõpus juhtub olema. Kas või üks teenimata punkt võib hooaja lõpus tiimile maksma minna miljoneid dollareid saamata jäänud auhinnaraha.

F1 rahastussüsteem on pead valutama panevalt keeruline ning selles on tugev eelis suurtel, brändi omavatel või uhke ajalooga tiimidel nagu Ferrari, McLaren või Red Bull. Sellele vaatamata on võistkonna koht üldjärjestuses hooaja lõpus oluline, sest on vana tõde, et F1 tiimil ei jää kopikatki üle – kõik, mis teenitakse, pannakse auto arenduse alla.

Põhimõte on lihtne – et rohkem raha teenida, teeni rohkem punkte. Õnneks ei maksa härra Ecclestone aasta lõpus raha välja teenitud punktidelt, vaid konstruktorite arvestuses teenitud koha pealt. Näiteks võib Williams teenida hooaja peale vaid 10 punkti. Kui nad selle 10 punktiga on kolmandal kohal, siis nad saavad kolmanda koha auhinnaraha. Mis siis, et näiteks Ferrari oli 400 punktiga neist koht ees teisel positsioonil. Koht loeb ja punktid aitavad selle välja selgitada.

Võttes appi statistika saame välja selgitada, kas tiim esineb oma tavapärasest paremini või halvemini. Võime uurida, kas nende teenitud koht on saadud n-ö “allahindlusega”, kus vähesemate punktide eest on neil kõrgem koht. Või hoopis on konkurents hästi tihe ja kuigi tiim on teeninud palju punkte, pole nad oma tavapärasel kohal.

F1 punktisüsteemi on aastate jooksul omajagu muudetud ning praegune süsteem rakendus 2010. hooajast alates. Seega parima võrdluse saame tuua, kui võtame varasema viie hooaja (2010-2014) keskmise ja kõrvutame selle tänavuse aastaga. Õnneks seda ma just tegingi. Ega ma siin niisama sooja auru välja ei aja :)

Lähme ja uurime, milline tiim on tegemas enda kohta head hooaega ning kas koht konstruktorite üldarvestuses on tulnud alla- või juurdehindlusega.

10. Manor

Will Stevens, Manor, Jaapani GP

 

2010. aastal Virgin Racingu nimel all liitunud tiim esimesel kolmel hooajal esikümnesse ei jõudnud. Suur lunastus tiimi pingutuste eest tuli läinud hooaeg, kui Jules Bianchi suutis veel Marussia nime kandnud vormeli Monaco tänavatel üle finišijoone toimetada üheksandal kohal. Kahjuks olid nad enne hooaja lõppu juba pankrotis.

Sel hooajal eelmise aasta Ferrari jõuallika ning 2015. aasta reeglitele mugandatud 2014. aasta autoga pole nad punktide lõhna isegi tundnud. Hetkel on üldjärjestuses 10. kohal ehk kõige viimased, on teeninud 0 punkti ning vastavad enda varasemale keskmisele. Kõik eelnevad hooajad pole 10. koha saavutanud tiim suutnud punkte teenida ja Manor jätkab seda õnnetut traditsiooni.

9. McLaren

Fernando Alonso, McLaren Honda, Hispaania GP 2015

 

Jah, viis etappi enne hooaja lõppu on suur ja tituleeritud McLaren eelviimasel kohal ning kogunud närused 17 punkti 14 etapi peale. Siin ei tule kellelegi üllatusena fakt, et tiim on tugevalt alla enda viimase aastate keskmise esinenud. McLaren on selle kümnendi esimese viie hooajaga teeninud keskmiselt 16,98 punkti etapi kohta (olles sellega Red Bulli ja Ferrari järel kolmas) ja praegu on neil terve hooaja peale sama palju koos.

Aastatel 2010-2014 teenis 9. koha saavutanud võistkond keskmiselt pool punkti etapi kohta ja kuna McLaren on see hooaeg teeninud 1,2 punkti etapilt, siis võib öelda, et 9. koht konstruktorite arvestuses tuleb neile ligi kaks ja pool korda kallimalt kätte. McLarenil pole väga loota tõusu kõrgemale ka, sest Sauber on 9 punkti kaugusel ning praeguse vormi juures on Sauber punktidele lähemal kui nemad.

8. Sauber

Marcus Ericsson, Sauber Ferrari, Austria GP

 

Hooaega tugevalt alustanud Sauber on läinud prognoositavat radapidi, kus kitsas rahakott on oluliselt piiranud hooaja alguses kiirena näinud auto arendust. Praeguseks on Sauber kukkunud kaheksandale kohale ning nende punktisumma (26) pole midagi rõõmustama panevat.

Sauber on etapi kohta teeninud 1,9 punkti ja isegi enda keskmisega võrreldes on nad tegemas kehva hooaega. Üldiselt on 8. koha saavutanud tiim suutnud koju tuua 2,1 punkti etapi kohta, millele Sauber jääb alla 0,2 punktiga. Seega kaheksas koht tuleb neile väikese allahindlusega, mille üle tiim peaks õnnelik olema arvestades suurt kaotust iseenda keskmisele.

7. Toro Rosso

Max Verstappen, Toro Rosso

 

Tervet Toro Rosso senist hooaega võib iseloomustada sõnadega “mis oleks olnud, kui…”. Tehniline direktor James Key on taas näidanud, et suudab luua väga kiire vormeli, kuid ideaalset hooaega on kahjustanud nõrk jõuallikas, tehnilised probleemid ning uustulnukatest sõitjatepaari mõningased vead. Ja nüüd on tiim olukorras, kus neil pole järgmiseks aastaks jõuallikat ning praegu on juba oktoobri teine nädal!

Frustratsioonidele ja noortele sõitjatele vaatamata on Toro Rosso enda kohta tegemas head hooaega, sest keskmisega võrreldes on nad see aasta teeninud 1,65 punkti rohkem etapilt, kui aastatel 2010-2014. Itaalia punane pull on etapi kohta teeninud 3,1 punkti, mis jääb vaid 0,1 punktiga alla 7. koha keskmisele. Seega Toro Rosso on täpselt sel kohal, kus ta peaks ehk seitsmendal.

6. Lotus

Romain Grosjean, Lotus F1 Team, Spa

 

Ma julgeks väita, et isegi McLarenil pole olnud nii jubedat hooaega kui Lotusel. Jah, Lotus on kolm kohta kõrgemal, kuid hooaega läbivalt kummitanud finantsmured on pannud proovile kõigi tiimis ja tehases töötavate inimeste kannatuse. Väidetavalt on Lotusel olnud koguni nii suured rahahädad, et isegi Enstone’i tehase sööklas polnud maksmata arvete tõttu töötajatele süüa pakkuda.

Lotus aga endiselt jätkab ning nüüd on nad saanud Renault’ga nii kaugele, et viimane on vähemalt andnud laenu, et tiim ei peaks pankrotti minema. Kõnelused aga kestavad edasi, kuigi asi peaks nüüd põhimõtteliselt kindel olema.

Lotus on see hooaeg teeninud 4,3 punkti etapi kohta, mis jääb nende viie aasta keskmisele alla lausa 4,65 punktiga. Kui me jätame kõrvale kohutava 2014. aasta, siis kaotus keskmisele on lausa 6,8 punkti. Lotuse õnneks on nad kuuendal kohal n-ö allahindlusega, sest varasemal viiel aastal pidi kuuenda koha saavutanud tiim teenima keskmiselt 5,2 punkti etapilt ehk 0,9 rohkem.

5. Force India

Sergio Perez, Force India, Jaapani GP 2015

 

Hooaja alguses oli raske ette näha, et Force India võiks sedavõrd tugevas seisus olla hooaja teises pooles, sest neilgi lasus juba tõsine pankrotioht. Tiim tõi aga suvel enda vormeli B-versiooni välja ning juba tugevale baasile ehitati veelgi kiirem masin peale. Tulemuseks üldarvestuses hetkel viies koht.

Force India on igalt etapilt korjanud keskmiselt 5,5 punkti ja see vastab laias laastus nende varasemate hooaegade keskmisele ehk 4,97 punktile. Force India peab 5. kohaga väga rahul olema kahel põhjusel: a) eelmine aasta teeniti etapilt keskmiselt 8,2 punkti ning üldarvestuses saadi 6. koht; b) keskmiselt on viienda koha saavutanud tiim teeninud 7,1 etapilt ja Force India 5,5 punkti on tugev allahindlus viienda kohta auhinnarahade saamiseks.

4. Red Bull

Daniil Kvjat, Red Bull Racing, Spa

 

Statistiliselt vaadates ei olegi McLaren see, kel on viimaste aastate kõige hullem hooaeg käsil. Kes see siis on? Red Bull muidugi! See tuleneb asjaolust, et aastatel 2010-2014 olid tiimi esitlused sedavõrd domineerivad, et nad seadsid endale ülikõrge lati ette. See latt õõtsub üksinda kõrgel tuule käes, sest Red Bull on tänavu robinal selle alt läbi jooksnud.

Varasema viie aasta keskmine etapilt teenitud punktide arv on Red Bullil 27,22. Isegi mullu suutsid nad etapilt teenita keskmiselt 21,3 punkti. Tänavu on see number kahanenud vaid 9,9ni ja keskmisega võrreldes on Red Bull igal etapil kaotanud 17,29 punkti. Tiim peab olema tänulik, et nad üldarvestuses neljandad on, sest neljanda koha saavutanud võistkond on varasematel aastatel korjanud keskmiselt 12,6 punkti sõidu kohta.

3. Williams

Felipe Massa, Williams Martini Racing, British GP

 

Eelmise aastaga võrreldes  on Williamsis status quo edasi kestmas – üldarvestuses ollakse kolmandad, võitu pole saadud (kuigi häid võimalusi on olnud) ja boksipeatustega ollakse endiselt hädas. Kui eelmine aasta oli Williamsi renessanss, siis tänavu on viinamarjad veidi hapud.

Võrreldes varasemate aastate keskmisega on Williams tänavu korjanud etapilt 9,90 punkti rohkem, mis on hea. Eelmise aastaga võrreldes on tiim paraku teinud tagasimineku, sest mullu saadi etapilt keskmiselt 16,8 punkti ning tänavu 14,9. Tuleb ka mainida, et kõigi tiimide hulgas on Williams saamas suurimat allahindlust üldarvestuses. Varasematel aastatel on kolmandale kohale tulnud tiim teeninud etapilt keskmiselt 19,0 punkti, mis tähendab, et Williamsi “allahindlus” on lausa 4,1 punkti. Nad on lähemal neljanda koha keskmisele, kui kolmandale.

2. Ferrari

Sebastian Vettel, Ferrari

 

Pärast kohutavat hooaega eelmine aasta suudab Ferrari taas etapivõitude osas kaasa rääkida. Mitte küll püsivalt ja Mercedese ebaõnne korral, aga ikkagi. Kogutud punktide alusel on Ferrari tegemas viimase kuue aasta parimat hooaega.

Tänavu on Itaalia au ja uhkus kogunud etapidelt keskmiselt 24,1 punkti, mis on 5,97 punkti rohkem võrreldes nende varasema viie hooaja keskmisega. Tugeva hooaja märk on ka fakt, et aastatel 2010-2014 teenis teise koha võitnud tiim etapilt keskmiselt 22,1 punkti. Ferrari tugevust tõestab ka asjaolu, et aastal 2012 võitis Red Bull konstruktorite tiitli teenides kõigest 23,0 punkti etapi kohta. Tsiteerides Juhan Liivi: “Kui seda metsa ees ei oleks…”. Mets on antud juhul Mercedes.

1. Mercedes

Nico Rosberg & Lewis Hamilton, Mercedes F1 Team, Austria GP

 

Ei tule ilmselt kellelegi üllatusena, et Mercedes on oma esikoha selgelt ja sirgelt välja teeninud. Hõbenooled domineerivad vormel 1 teist aastat järjest viisil, milleks isegi Ferrari ja Team Schumacher polnud võimelised. Aga liigume numbrite juurde.

Viimase viie aasta keskmisega võrreldes on Mercedes mõistagi plussis ja seda lausa 19,56 punkti jagu. Selle numbriga on nad selgelt kõige rohkem enda keskmist ületav võistkond. Teine on Williams ja kolmas Ferrari. Mercedes põrmustab ka ülejäänud näitajaid, sest keskmiselt on konstruktorite tiitli võitnud tiim teeninud 5,8 punkti vähem, kui nemad. Vaid Red Bull on nende saavutuse lähedale jõudnud, kogudes 2011. aastal igalt etapilt keskmiselt 34,2 punkti.

Tänavu läheb Mercedesel aga marginaalselt kehvemini kui mullu. Seni igalt etapilt keskmiselt kogutud 36,1 punkti on 0,8 vähem kui mullu. Korrutame selle 0,8 iga etapiga läbi (20) ja saame prognoosi, et Mercedes teenib tänavu 16 punkti vähem, kui eelmine aasta (kui eelmine aasta oleks toimunud 20 etappi). Mõistagi see on vaid prognoos ja hõbenooltel on võimalus järele jäänud viie etapiga eelmise aasta tulemus üle trumbata.

 

Oct 6, 2015 | Postitas in Blogi | 0 kommentaari

Mida Sina arvad?

Premium Wordpress Themes by UFO Themes
%d bloggers like this: